Hur kan vi hjälpa dig?

Om du inte hittar det du söker, kontakta oss på info@adhddoktorn.se eller använd chatten längst ner till höger på sidan.

Allmänna frågor

1Vad behöver jag för tekniskt stöd för att vara patient på ADHDdoktorn?
Du behöver ha ett Mobilt BankID för att logga in och god uppkoppling. Tänk på att det ofta blir bättre ljudkvalitet med ett headset eller hörlurar.
2När kommer det att finnas provtagningsmottagning nära där jag bor?
Om du inte hittar den ort där du bor under listade mottagningar, kontakta oss på info@adhddoktorn.se. Vi jobbar på att lägga till provtagningsställen på fler orter för att kunna behandla patienter i hela Sverige.
Det är också bra att veta att du i regel endast behöver lämna prover en gång per år. Blodtryck och puls kan mätas på annat sätt än på provtagningsställe.
Det finns också möjlighet för dig att lämna prover via en privat provtagningstjänst som t ex Werlabs, som har fler provtagningsställen över hela Sverige. Isåfall hjälper vi dig att beställa rätt prover på deras hemsida och justerar priset på behandlingspaket (rots det blir det en merkostnad för patienten i slutändan). Hör med oss via chatten eller mail till info@adhddoktorn.se för mer detaljerad information.
3Vad händer om jag inte hinner lämna prover i tid inför mitt insättningssamtal eller inför årskontrollen?
Du kan träffa psykiater ändå, men medicinerna kan först skrivas ut när vi fått provsvar och ses i ett nytt videosamtal. Du kan boka ett fristående samtal på vår hemsida, tre arbetsdagar efter att du har lämnat prover.
4Hur hittar jag informationsdokumenten som min läkare hänvisade till under samtalet?
Informationen och dokumenten finns här .
5Hur säkert är det med online psykiatri?
Med hjälp av säker inloggning med BankID och CE-märkt plattform för journalföring och digitalt vårdrum, hanterar vi alla dina uppgifter med hög sekretess och säkerhet. Läs mer här.
6Var hittar jag läkemedelsdokumenten som ni frågar efter?
Dessa dokument finns i PDF-format på eHälsomyndighetens webbplats. eTjänsten heter Läkemedelskollen och du måste logga in med BankID. Du kommer att få mer information via din bokningsbekräftelse.
7Hur får jag igång videosamtalet?
Första gången får du ett sms med länk för att ladda ner vår app för videosamtal. Du kan också komma åt videoappen och starta videosamtalet via vår hemsida, om du använder din mobil. Du behöver använda ditt BankID.
Var ute i god tid första gången med att testa appen - du kan välja att få en push-notification i mobilen 5 minuter innan samtalet. För varje videosamtal startar du appen och loggar in med BankID.
Har du flera tider bokade, kan du se dem listade i appen.
8Hur laddar jag upp dokument?
Du får vidare instruktioner till hur du laddar upp dina dokument (Läkemedelslistan, Aktuella recept och neuropsykiatriska utlåtandet) via mail och sms innan introduktionssamtalet. Kom ihåg att göra det senast 1 dygn innan samtalet.

Bokning och betalning

1Hur betalar jag för min behandling?
Betalning sker enkelt och tryggt med Payson. Du behöver inte ha ett konto hos Payson sedan tidigare för att kunna betala. Slutför köpet direkt med VISA, MasterCard samt de svenska bankerna Swedbank, SEB, Nordea, Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Skandiabanken och Sparbanken Syd. Du kan också välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Payson håller höga säkerhetskrav och för alla kortbetalningar används 3D-secure teknik. Flera miljoner personer har använt Payson som är en välkänd betallösning på internet sedan 2004. Mer information finns att läsa på Payson.
2Vad är totala priset för insättning av medicinering?
Du betalar 1490 kr för ett introduktionssamtal och sedan 8500 kr för behandlingspaket1 som innehåller prover, e-recept och flera uppföljningssamtal med läkaren.
Behandlingspaket2, genomgång och ev. justering av pågående medicinering, kostar 7400 kr.
Genom att dela upp betalningen, kan du betala månadsvis. Läs mer under nästa fråga.
3Kan jag delbetala när jag köper ett behandlingspaket?
Ja, du kan välja att betala i efterhand på faktura eller att delbetala över 3-24 månader. Läs mer här på Paysons hemsida , under rubrikerna "Betalning mot faktura" och "Delbetalning" .
4Vad händer om jag inte betalar för mitt samtal i tid?
Om inte du betalar i tid, d v s inom ett dygn efter att bokningen görs, tas din bokning bort från kalendern. Du får ett meddelande om att tiden är borttagen - sedan är du välkommen att boka på nytt.
5Hur gör jag för att boka om en tid?
För att boka om måste du avboka din tid och sedan boka en ny tid. Det gör du genom att klicka på länken AVBOKA som du får i bekräftelse-mail när du betalar.
När du sedan bokar ny tid, kommer du att uppmanas att betala såsom under första bokningen. Hör av dig till oss via Meddelanden eller skriv i "Sökorsak" i bokningen att du har ombokat, vi bekräftar då att din betalning redan finns och att din bokning har gått igenom.
6Vad händer om jag ångrar mig innan det bokade besöket?
Du kan avboka samtal upp till 48 timmar innan bokade tiden med pengarna tillbaka. Pengarna sätts tillbaka på samma konto som debiterades, vanligtvis efter 3-5 arbetsdagar.
Har du bokat ett behandlingspaket, kan du få pengarna tillbaka om du avbokar senast 48 timmar innan bokad tid - du debiteras dock alltid för kostnaden för provtagningar (remisser) och viss administration 1250kr.
7Vad händer om jag inte hinner lämna prover i tid inför mitt insättningssamtal eller inför årskontrollen?
Du kan träffa läkaren ändå, men medicinerna kan först skrivas ut när vi fått provsvar och ses i ett nytt videosamtal. Du kan boka ett fristående samtal på vår hemsida, tre arbetsdagar efter att du har lämnat prover.
8Vad händer om jag inte laddar upp mina dokument i tid före introsamtal?
Vi vill ha dina dokument senast 24 timmar innan ditt introduktionssamtal, för att läkaren ska hinna läsa och göra sin bedömning. Har vi inte fått dina dokument i tid, skickar vi påminnelse - därefter avbokar vi din tid och återbetalar halva kostnaden för samtalet.

Med andra ord är det bra att ha dokumenten till hands innan du bokar ditt introduktionssamtal!
9Gäller högkostnadskyddet?
Nej, vi är privata och högkostnadsskyddet gäller inte hos oss. Vi har inget avtal med landstinget och vi får inte betalt av landstinget för att behandla patienter. (Däremot gäller samma betalningsregler för läkemedel utskrivna hos oss som hos den allmänna psykiatrin, se fråga 11).
10Kan jag välja behandlare när jag bokar?
När du bokar introduktionssamtal blir du tilldelad en läkare utifrån den tid du väljer i online-bokningen. Våra läkare och behandlare har lång erfarenhet och är specialiserade på ADHD. Om du från början vill träffa en specifik läkare kan du skriva det i fältet "Sökorsak" under bokningsprocessen, så gör vi vårt bästa för att uppfylla ditt önskemål. När du sedan har påbörjat din behandling följs du av en och samma läkare för bästa kontinuitet.
11Gäller högkostnadsskyddet för läkemedel ni skriver ut?
Ja, när du får ett läkemedel utskrivet av ADHDdoktorn gäller samma regler för högkostnadsskydd för läkemedel som när du går till allmänna psykiatrin eller vårdcentralen. (Observera att det här gäller endast läkemedel, inte vården du får hos oss.)
12Behöver jag en remiss för att boka tid?
Nej, du behöver ingen remiss för att få behandling hos oss.
13Får jag tillbaka mina pengar om jag inte kan bli patient hos ADHDdoktorn efter introduktionssamtalet?
Introduktionssamtalet innebär ett bedömningssamtal. Din läkare kan vid detta besök bedöma att vi ej kan ta emot dig som patient för behandling av din ADHD/ADD och t.ex. föreslå att du vänder dig till annan vårdinstans. Avgiften för introduktionssamtalet återbetalas ej om så skulle vara fallet.

Utredning av ADHD-symtom

1Hur lång tid tar en utredning?
En utredning tar 3-4 veckor. Det som kan påverka hur snabbt allt fortskrider är t ex hur fort du går och lämnar prover och hur fort vi kan hitta tid för en anhörigintervju.
2Vad kostar en utredning?
En komplett utredning kostar 26000kr. Då ingår priset för bedömningssamtalet hos psykologen (2400kr).
Du betalar först för bedömningssamtalet och återstående 23600kr när du har fått besked om att du är välkommen att fortsätta med en komplett utredning hos oss.
3Vad finns för betalningsalternativ?
Vi använder betaltjänsten Payson från SVEA Bank. Du betalar enkelt och tryggt online med VISA, MasterCard och Internetbank eller betala i efterhand på faktura eller delbetalning (upp till 24 månader). Läs mer här: www.payson.se eller på Paysons sida för FAQ .
Hör med oss via mail om du har frågor kring betalningen.
4Kan jag hoppa över bedömningssamtalet om jag är säker på att jag vill göra en utredning?
Nej, det kan du inte. Den bedömning som psykologen gör under bedömningssamtalet och de skattningsformulären som du fyller i blir en del av utredningen.
5Hur länge ”gäller” bedömningssamtalet om jag inte vill gå vidare direkt med en komplett utredning?
Bedömningen från bedömningssamtalet gäller i 2 månader. Därefter behöver du boka ett nytt (kortare) bedömningssamtal om du vill gå vidare med utredningen.
6Vad händer om jag inte kan gå vidare efter bedömningssamtalet?
Utredningen avbryts då och du kommer att få rekommendationer gällande hur du kan gå vidare för att få rätt vård. Om så skulle vara fallet, återbetalas inte avgiften för bedömningssamtalet.
7Jag använder ibland substanser som i Sverige är olagliga exemplevis cannabis, kokain eller liknande, kan jag ändå genomgå en utredning?
Nej, du behöver ha tre månaders dokumenterad drogfrihet för att kunna påbörja en utredning.
8Jag dricker alkohol flera gånger i veckan för att hantera min ångest och/eller min rastlöshet. Kan detta påverka möjlighet att göra en utredning hos er?
Ja, om blodproverna visar att din konsumtion överskrider en viss nivå behöver du vänta med att göra utredningen till dess att värdena har gått ner.
9Jag har ingen anhörig i livet längre som kände mig som barn, kan jag ändå genomgå en utredning som vuxen?
Psykologen vill helst intervjua dina föräldrar men om det inte är möjligt kan psykologen t ex prata med ett syskon eller en nära vän som kände dig som barn.
10Kan jag få behandling hos er efter att utredningen är klar, vid ADHD diagnos?
Under utredningen görs en bedömning gällande vilka behandlingsinsatser som en person kan vara hjälpt av. För de flesta går det bra att, direkt efter återgivningssamtalet, gå vidare med behandling hos oss. Då bokar vi in dig till samma läkare eller samma psykolog. Vi har även arbetsterapeut om du vill och behöver det. Om du väljer att starta behandling hos oss får du också kostnadsfri tillgång till våra patientutbildningar online.
Ett behandlingspaket för insättning av medicinsk behandling efter genomförd utredning hos oss kostar 5800kr.
11Måste jag söka behandling hos er efter utredningen?
Nej, det behöver du inte. Du kan söka vård på en annan mottagning, t ex allmänpsykiatrin i din region eller en annan privat neuropsykiatrisk mottagning som erbjuder behandling vid fastställd ADHD.

Behandling för ADHD/ADD

1Varför är det viktigt att ta drogprover?
Droger och läkemedel som tas utanför ordination kan påverka ditt psykiska mående, hjärnfunktion och din kropp. För att vi ska kunna göra en riktig bedömning av ditt mående och effekten och biverkningarna av medicineringen är det viktigt att vi säkerställer att du inte har någon annan substans i kroppen som påverkar detta.
2Varför ska jag ta blodprover?
Vi behöver förstå att du inte har andra tillstånd som påverkar behandlingen. Vi kontrollerar alkoholkonsumtion eftersom alkohol också kan påverka ditt hjärta och följer ett prov som följer hjärtfunktionen.
3Vad är CS?
CS är en förkortning av centralstimulantia. Dessa är läkemedel som används vid behandling av ADHD. CS har använts sedan 30-talet och är mycket effektiva mediciner. De är mycket säkra. De är narkotikaklassade.
4Varför är CS narkotikaklassat?
Vid felanvändning kan medicineringen missbrukas.
5Finns även annan medicin som kan vara aktuell för behandling av ADHD?
Medicinsk behandling av ADHD innefattar även annan medicin än centralstimulantia, till exempel atomoxetin (Strattera). Hör med din läkare vad som är lämpligt för just dig.
6Kan man bli beroende av medicinering?
Nej, inte om man använder medicinen som den är tänkt att användas och i de doser som förskrivs.
7Varför ställer ni krav på mig som patient?
Vi är ålagda i svensk lag att beakta största försiktighet vid förskrivning av narkotaklassade läkemedel.
8Jag har fler diagnoser än ADHD, kan ni hjälpa mig då?
Vi tar emot patienter med viss samjuklighet med bipolär sjukdom och depression t ex. Läkaren gör en bedömning under introduktionssamtalet och du får besked om du kan få behandling hos ADHDdoktorn eller inte.
9Som patient hos ADHDdoktorn, hur kommer jag i kontakt med min läkare eller annan personal?
Det är viktigt för oss att våra patienter känner sig trygga, t ex i början på en ny insättningsprocess. Som patient får du tillgång till vår Meddelande-funktion bakom BankID, där du kan ställa frågor dagtid och får svar inom ett dygn helgfria dagar. Det går också att kontakta oss på chatten på hemsidan - lämna aldrig personlig eller känslig information då, endast när du har loggat in med ditt BankID vet du att kommunikationen är säker.
10Vad är dynamisk dosering?
Det innebär optimering av ADHD-medicinering för att uppnå bästa effekt just för dig. ADHD-mediciner fungerar annorlunda för olika individer - det kan ta tid att hitta den rätta medicinen just för dig. Våra läkare hjälper dig med detta och ser också till att hitta rätt dosering och doseringstillfällen, så att du ska uppnå den bästa möjliga funktionen i ditt liv. Läs mer här.
11Vad händer efter behandlingspaketen under första året?
När du är klar med ett av våra behandlingspaket fortsätter du att följas av vårt ADHD-team fram till nästa årskontroll.
Efter avslutat paket1, behöver du minst 1 uppföljning efter 6 månader, antingen receptförnyelse med blodtryck /puls-mätning eller ett läkarsamtal, enligt läkarens ordination.
Efter avslutat paket2, behöver du också boka receptförnyelse efter 6 månader och lämna nya värden på blodtryck och puls.
Efter paket3, får du alltid en individuell bedömning på hur din uppföljning kommer att se ut.

Det är alltid läkarens ställningstagande och bedömning, som avgör hur ofta du behöver följas upp.
12Kan ni skriva ut andra läkemedel än ADHD-medicin?
Ja, våra läkare har samma möjligheter som läkare i den allmänna psykiatrin eller på vårdcentralen att skriva ut t ex läkemedel vid sömnproblem eller ångest eller andra problem som du tar upp under din behandling hos oss. Läkaren kommer att hjälpa dig med helheten, vare sig det är medicinering eller andra psykoterapeutiska insatser vid behov.
13Måste jag ha eller vilja prova medicin för att få annan typ av behandling hos er?
Nej, självklart kan du få samtalsbehandling hos oss ändå,t ex individuell psykologisk behandling, KBT-terapi eller närståendestöd. Du bokar tid direkt hos arbetsterpeuten eller psykologen, glöm inte att ange i sökorsaken vad du vill ha hjälp med.

Kurser och föreläsningar

1Jag har anmält mig men har inte fått någon inbjudan till föreläsningen än, vad gör jag?
Det kan ta upp till ett dygn innan du får mail med inbjudan. Kontrollera att mailet inte har fastnat i något spam-filter. Om du fortfarande inte har fått mailet, kan du maila oss på info@adhdoktorn.se så kontrollerar vi din anmälan (och eventuell betalning) och skickar en ny inbjudan.
2Kan jag lämna en avanmälan till en föreläsning och få pengarna tillbaka?
Ja, det går bra att avanmäla sig fram till 48 timmar innan föreläsningens början. Maila oss på info@adhddoktorn.se och ange ditt namn, vilken föreläsning det gäller, och datum. Du får pengarna tillbaka på kontot inom några arbetsdagar.
3Hur göra jag för att ansluta till webbinariet?
Du kan sitta vid en dator, använda en platta eller en mobiltelefon. Gå till din mail-inbjudan och klicka på den grön knappen "Join". Välj sedan det första gröna alternativet "With browser", då får du bästa användarupplevelsen. Om du råkar "komma ut" (t ex nätverksfel eller annat) från webbinariet - gör på samma sätt för att ansluta igen: gå till din mail och klicka på "Join" igen. Tänk på att ljudkvaliteten blir bättre med hörlurar.
4Vad gör jag - det står att webbinariet inte har startat?
Då kan du vänta i "väntrummet" - med andra ord behöver du bara vänta tills talarna är på plats och startar sändningen.