Hur kan vi hjälpa dig?

Om du inte hittar det du söker, kontakta oss på info@adhddoktorn.se eller använd chatten längst ner till höger på sidan.

Allmänna frågor

1Vad behöver jag för tekniskt stöd för att vara patient på ADHDdoktorn?
Du behöver ha ett Mobilt BankID för att logga in och god uppkoppling. Tänk på att det ofta blir bättre ljudkvalitet med ett headset eller hörlurar.
2När kommer det att finnas provtagningsmottagning nära där jag bor?
Om du inte hittar den ort där du bor under listade mottagningar, kontakta oss på info@adhddoktorn.se. Vi jobbar på att lägga till provtagningsställen på fler orter för att kunna behandla patienter i hela Sverige.
Det är också bra att veta att du i regel endast behöver lämna prover en gång per år. Blodtryck och puls kan mätas på annat sätt än på provtagningsställe.
3Vad händer om jag inte hinner lämna prover i tid inför mitt insättningssamtal eller inför årskontrollen?
Du kan träffa psykiater ändå, men medicinerna kan först skrivas ut när vi fått provsvar och ses i ett nytt videosamtal. Du kan boka ett fristående samtal på vår hemsida, tre arbetsdagar efter att du har lämnat prover.
4Hur hittar jag informationsdokumenten som min läkare hänvisade till under samtalet?
Informationen och dokumenten finns här .
5Hur säkert är det med online psykiatri?
Med hjälp av säker inloggning med BankID och CE-märkt plattform för journalföring och digitalt vårdrum, hanterar vi alla dina uppgifter med hög sekretess och säkerhet. Läs mer här.
6Var hittar jag Läkemedelslistan och Aktuell recept som ni frågar efter?
Dessa dokument finns i PDF-format på www.1177.se. Du måste logga in med BankID och gå till "Läkemedelstjänster". Här finns information och instruktioner för att hitta dokumenten och ladda upp dem till ADHDdoktorn när du har bokat introduktionssamtal.
7Hur får jag igång videosamtalet?
Första gången får du ett sms med länk för att ladda ner vår app för videosamtal. Du behöver använda ditt BankID. Var ute i god tid första gången med att testa appen - du kan välja att få en push-notification i mobilen 5 minuter innan samtalet. För varje videosamtal startar du appen och loggar in med BankID. Har du flera tider bokade, kan du se dem listade i appen.
8Hur laddar jag upp dokument?
Här finns instruktioner till hur du laddar upp dina dokument (Läkemedelslistan, Aktuella recept och neuropsykiatriska utlåtandet) inför introduktionssamtalet. Kom ihåg att göra det senast 1 dygn innan samtalet.

Bokning och betalning

1Hur betalar jag för min behandling?
När du bokar tid (t ex introduktionssamtal eller ett behandlingspaket) får du ett sms med en länk för att betala online.
Vår betaltjänst heter Hips - under betalningsflödet kan du välja att antingen betala med bankkort (Visa eller Mastercard), faktura eller delbetalning upp till 12 eller 24 månader.
Du får ett kvitto via e-mail vid varje betalning.
Kom ihåg att betala inom ett dygn efter bokningen, annars tas din bokning automatiskt bort. Då är du välkommen att boka en ny tid.
2Vad är totala priset för insättning av medicinering?
Du betalar 1250 kr för ett introduktionssamtal och sedan 7200 kr för behandlingspaket1 som innehåller prover, e-recept och flera uppföljningssamtal med läkaren.
Behandlingspaket2, genomgång och ev. justering av pågående medicinering, kostar 6000 kr.
Genom att dela upp betalningen, kan du betala månadsvis. Läs mer under nästa fråga.
3Kan jag delbetala när jag köper ett behandlingspaket?
Det går att delbetala (med ränta) med hjälp av vår betaltjänst HIPS. Du väljer själv under betalflödet om du vill delbetala eller inte, och i såfall om du vill dela upp betalning på 3, 6 eller upp till 12 månader. Läs villkoren för kredit noggrant när du gör dina val.
4Vad händer om jag inte betalar för mitt samtal i tid?
Om inte du betalar i tid, d v s inom ett dygn efter att bokningen görs, tas din bokning bort från kalendern. Du får ett meddelande om att tiden är borttagen - sedan är du välkommen att boka på nytt.
5Hur gör jag för att boka om en tid?
För att boka om måste du avboka din tid och sedan boka en ny tid. Det gör du genom att klicka på länken AVBOKA som du får i bekräftelse-mail när du betalar.
6Vad händer om jag ångrar mig innan det bokade besöket?
Du kan avboka samtal upp till 24 timmar innan bokade tiden med pengarna tillbaka. Pengarna sätts tillbaka på samma konto som debiterades, vanligtvis efter 3-5 arbetsdagar.
Har du bokat ett behandlingspaket, kan du få pengarna tillbaka om du avbokar senast 24 timmar innan bokad tid - du debiteras dock alltid för kostnaden för provtagningar (remisser) och viss administration 1250kr.
7Vad händer om jag inte hinner lämna prover i tid inför mitt insättningssamtal eller inför årskontrollen?
Du kan träffa läkaren ändå, men medicinerna kan först skrivas ut när vi fått provsvar och ses i ett nytt videosamtal. Du kan boka ett fristående samtal på vår hemsida, tre arbetsdagar efter att du har lämnat prover.
8Vad händer om jag inte laddar upp mina dokument i tid före introsamtal?
Samtalet kan genomföras ändå, men du kommer inte att kunna få något besked om du kan behandlas hos oss eller inte. Först när vi får tillgång till ditt neuropsykiatriska utlåtande, din läkemedelslista och dina aktuella recept, kan vi göra den bedömningen.
9Gäller högkostnadskyddet?
Nej, vi är privata och högkostnadsskyddet gäller inte hos oss. Vi har inget avtal med landstinget och vi får inte betalt av landstinget för att behandla patienter. (Däremot gäller samma betalningsregler för läkemedel utskrivna hos oss som hos den allmänna psykiatrin, se fråga 11).
10Kan jag välja behandlare när jag bokar?
När du bokar introduktionssamtal blir du tilldelad en läkare utifrån den tid du väljer i online-bokningen. Våra läkare och behandlare har lång erfarenhet och är specialiserade på ADHD. Om du från början vill träffa en specifik läkare kan du skriva det i fältet "Sökorsak" under bokningsprocessen, så gör vi vårt bästa för att uppfylla ditt önskemål. När du sedan har påbörjat din behandling följs du av en och samma läkare för bästa kontinuitet.
11Gäller högkostnadsskyddet för läkemedel ni skriver ut?
Ja, när du får ett läkemedel utskrivet av ADHDdoktorn gäller samma regler för högkostnadsskydd för läkemedel som när du går till allmänna psykiatrin eller vårdcentralen. (Observera att det här gäller endast läkemedel, inte vården du får hos oss.)
12Behöver jag en remiss för att boka tid?
Nej, du behöver ingen remiss för att få behandling hos oss.

Behandling och medicinering

1Varför är det viktigt att ta drogprover?
Droger och läkemedel som tas utanför ordination kan påverka ditt psykiska mående, hjärnfunktion och din kropp. För att vi ska kunna göra en riktig bedömning av ditt mående och effekten och biverkningarna av medicineringen är det viktigt att vi säkerställer att du inte har någon annan substans i kroppen som påverkar detta.
2Varför ska jag ta blodprover?
Vi behöver förstå att du inte har andra tillstånd som påverkar behandlingen. Vi kontrollerar alkoholkonsumtion eftersom alkohol också kan påverka ditt hjärta och följer ett prov som följer hjärtfunktionen.
3Vad är CS?
CS är en förkortning av centralstimulantia. Dessa är läkemedel som används vid behandling av ADHD. CS har använts sedan 30-talet och är mycket effektiva mediciner. De är mycket säkra. De är narkotikaklassade.
4Varför är CS narkotikaklassat?
Vid felanvändning kan medicineringen missbrukas.
5Finns även annan medicin som kan vara aktuell för behandling av ADHD?
Medicinsk behandling av ADHD innefattar även annan medicin än centralstimulantia, till exempel atomoxetin (Strattera). Hör med din läkare vad som är lämpligt för just dig.
6Kan man bli beroende av medicinering?
Nej, inte om man använder medicinen som den är tänkt att användas och i de doser som förskrivs.
7Varför ställer ni krav på mig som patient?
Vi är ålagda i svensk lag att beakta största försiktighet vid förskrivning av narkotaklassade läkemedel.
8Jag har fler diagnoser än ADHD, kan ni hjälpa mig då?
Vi tar emot patienter med viss samjuklighet med bipolär sjukdom och depression t ex. Läkaren gör en bedömning under introduktionssamtalet och du får besked om du kan få behandling hos ADHDdoktorn eller inte.
9Som patient hos ADHDdoktorn, hur kommer jag i kontakt med min läkare eller annan personal?
Det är viktigt för oss att våra patienter känner sig trygga, t ex i början på en ny insättningsprocess. Som patient får du tillgång till vår Meddelande-funktion bakom BankID, där du kan ställa frågor dagtid och får svar inom ett dygn helgfria dagar. Det går också att kontakta oss på chatten på hemsidan - lämna aldrig personlig eller känslig information då, endast när du har loggat in med ditt BankID vet du att kommunikationen är säker.
10Vad är dynamisk dosering?
Det innebär optimering av ADHD-medicinering för att uppnå bästa effekt just för dig. ADHD-mediciner fungerar annorlunda för olika individer - det kan ta tid att hitta den rätta medicinen just för dig. Våra läkare hjälper dig med detta och ser också till att hitta rätt dosering och doseringstillfällen, så att du ska uppnå den bästa möjliga funktionen i ditt liv. Läs mer här.
11Vad händer efter behandlingspaketen under första året?
När du är klar med ett av våra behandlingspaket fortsätter du att följas av vårt ADHD-team fram till nästa årskontroll.
Efter avslutat paket1, behöver du minst 1 uppföljning efter 6 månader, antingen receptförnyelse med blodtryck /puls-mätning eller ett läkarsamtal, enligt läkarens ordination.
Efter avslutat paket2, behöver du också boka receptförnyelse efter 6 månader och lämna nya värden på blodtryck och puls.
Efter paket3, får du alltid en individuell bedömning på hur din uppföljning kommer att se ut.

Det är alltid läkarens ställningstagande och bedömning, som avgör hur ofta du behöver följas upp.
12Kan ni skriva ut andra läkemedel än ADHD-medicin?
Ja, våra läkare har samma möjligheter som läkare i den allmänna psykiatrin eller på vårdcentralen att skriva ut t ex läkemedel vid sömnproblem eller ångest eller andra problem som du tar upp under din behandling hos oss. Läkaren kommer att hjälpa dig med helheten, vare sig det är medicinering eller andra psykoterapeutiska insatser vid behov.

Kurser och föreläsningar

1Jag har anmält mig men har inte fått någon inbjudan till föreläsningen än, vad gör jag?
Det kan ta upp till ett dygn innan du får mail med inbjudan. Kontrollera att mailet inte har fastnat i något spam-filter. Om du fortfarande inte har fått mailet, kan du maila oss på info@adhdoktorn.se så kontrollerar vi din anmälan (och eventuell betalning) och skickar en ny inbjudan.
2Kan jag lämna en avanmälan till en föreläsning och få pengarna tillbaka?
Ja, det går bra att avanmäla sig fram till 48 timmar innan föreläsningens början. Maila oss på info@adhddoktorn.se och ange ditt namn, vilken föreläsning det gäller, och datum. Du får pengarna tillbaka på kontot inom några arbetsdagar.
3Hur göra jag för att ansluta till webbinariet?
Du kan sitta vid en dator, använda en platta eller en mobiltelefon. Gå till din mail-inbjudan och klicka på den grön knappen "Join". Välj sedan det första gröna alternativet "With browser", då får du bästa användarupplevelsen. Om du råkar "komma ut" (t ex nätverksfel eller annat) från webbinariet - gör på samma sätt för att ansluta igen: gå till din mail och klicka på "Join" igen. Tänk på att ljudkvaliteten blir bättre med hörlurar.
4Vad gör jag - det står att webbinariet inte har startat?
Då kan du vänta i "väntrummet" - med andra ord behöver du bara vänta tills talarna är på plats och startar sändningen.